Hennesien van Walderveen en Liesbeth Schouten exposeren
voor de derde maal samen in het Weefhuis.
Ze schilderen jaarlijks een tijdje samen, ieder met een eigen stijl.
Liesbeth toont haar serie Cityscapes. Zij is gefascineerd door het straatbeeld van moderne wijken waar in de gevels van kantoren en woontorens veel glas is verwerkt. Haar blik gaat niet de hoogte in. Zij zoekt eerder ‘laag bij de grond’ naar indrukken die deze hoogbouwbeleid oproept. Ze ziet vreemde weerspiegelingen in de glazen puien en gebruikt die als inspiratie voor een spel met vormen en lijnen. Zo roept ze een ruimtelijk gevoel op dat verwarrend is.
Haar schilderijen zeggen ook iets over de hedendaagse levensstijl, waarin weinig rust is voor reflectie op afstand. Waar ze de natuur mist schildert ze organische vormen of planten. Een bescheiden statement om de natuur een faire kans te geven in deze glaswoestijnen.
Hennesien heeft sinds lang een fascinatie voor gezichten. Door haar werkachtergrond als grimeur in de filmindustrie weet zij al schilderend als geen ander hoe zij haar eigen kaders kan maken; ze heeft veel gezichten gevoeld en veel ‘filmkarakters’ gestalte gegeven.
In haar schilderijen kan zij veel vrijer te werk gaan. Haar gezichten hoeven niet meer te beantwoorden aan een specifieke rol. Ze mogen zelfs naar abstractie neigen.
Tijdens het schilderproces zit voor Hennesien het plezier in de spanning, in het moment waarop het beeld begint uit te glijden en gaat schuren. Zo accentueert ze een imperfectie in het gezicht. Dat kan een emotie van ongemak oproepen; ze is niet uit op realistische portretten; ze laat verf en vlekken een levensgevoel geven.
Links: Liesbeth Schouten
Rechts: Hennesien van Walderveen