Mijn hele leven al zijn de natuur, reizen en materialen verzamelen een oneindige bron van inspiratie. Ik houd van het proces van het sorteren van materialen en beelden om hiermee nieuwe ideeën en beelden te ontwikkelen. Kleine elementen verzamelen en hiermee groter werk samenstellen is een vast onderdeel van mijn werk. Belangrijk in het gebruikte materiaal is voor mij dat het al een leven achter zich heeft, een beetje versleten of verschoten is.
Om sfeerbeelden van de natuur en de jaargetijden te maken is hier gebruik gemaakt van postzegels. Naast de ongelooflijke hoeveelheid kleuren verwijzen ze ook naar een recent verleden, waar we nog handgeschreven brieven en kaarten verstuurden. Veel van de postzegels hebben een lange reis achter de rug, zowel in afstand als in tijd. De postzegels zijn ook dragers van informatie over landen en valuta die soms van naam zijn veranderd, staatshoofden die zijn opgevolgd door anderen. In de collages zijn soms postzegels met strijdige informatie naast elkaar gebruikt, niet om een oordeel te vellen maar slechts om het kleurbeeld te versterken. Al het werk is gemaakt van gerecyclede materialen, de postzegels zijn allemaal gedoneerd door verzamelaars die een deel van hun verzameling hebben afgestaan.
Statement Miranda Vissers
Van nature ben ik een onderzoeker, op zoek naar structuren in het landschap.
Reizen is de sleutel in de ontwikkeling van mijn werk. Het vormt een rijke beeldenbron. Reageren op wat gezien en ervaren is, een fusie van observatie en emotie. In elke vorm of oppervlakte van een natuurlijk element kan ik een totaal landschap ervaren.
Met mijn werk wil ik de sfeer van landschappelijkheid oproepen zonder te verwijzen naar een specifiek landschap. Ik doe dit door middel van een samengesteld beeld (installatie) in een bepaalde kleursfeer die een associatie met natuur oproept.
Ik noem mijn werk installaties. Een installatie kan opgebouwd zijn uit elementen van verschillende disciplines (schilderen, objecten, fotografie). Binnen kies ik als presentatievorm van mijn werk voor groepen, vlakken of blokken, in wisselende samenstellingen van werk en materialen. Buiten kan mijn werk een ingreep of toevoeging in de natuur zijn, om zo een nieuw beeld te creëren.
Een directe connectie met een locatie is voor mij essentieel om tot nieuwe beelden/nieuw werk te komen. Opvallend in mijn werkproces is de kringloop: materialen en indrukken van buiten naar binnen meenemen, in het atelier verwerken tot schilderijen en objecten, en vervolgens de objecten weer meenemen naar buiten en fotograferen. Hierbij vormt de natuur het decor voor het object. Vaak blijft het object in de natuur en vervalt; er blijft alleen een foto van de actie over. Een andere keer wordt het object weer meegenomen en binnen gepresenteerd. Door op deze manier fysiek in een omgeving bezig te zijn ontstaat voor mij een andere natuurbeleving.
De kringloopgedachte is ook terug te vinden in mijn (her)gebruik van natuurlijke en restmaterialen. De gebruikte materialen versterken door hun uitstraling een beeld van verstilling en vergankelijkheid, de schoonheid van verval, de levenscyclus.