Jan Rudolph de Lorm, museumdirecteur van het Singer Laren, geeft een lezing op 13 maart in Het Weefhuis over het Impressionisme van het Noorden. Zie hieronder de aankondiging van de reizende tentoonstelling Frisse wind, van 17 januari t/m 5 mei in het Singer Laren.
Van 17 januari tot en met 5 mei 2024 wacht er een frisse wind door de museumzalen van Singer Laren. In de bijzondere reizende tentoonstelling Frisse wind wordt in samenwerking met het Museum Kunst der Westküste (Alkersum/Föhr) en het Niedersächsisches Landesmuseum Hannover een topselectie van het Duitse, Deense en Nederlandse impressionisme. Na het ontstaan van het impressionisme in Frankrijk verspreidde deze nieuwe stijl zich razendsnel over heel Europa. Singer Laren richt het vizier op Nederland, Duitsland en Denemarken, waar het impressionisme een eigen gezicht krijgt. Het frisse groen, het gedempte licht en de steeds wisselende wolkenluchten creëren een andere sfeer. Met werk van onder meer Max Liebermann, Fritz Mackensen, Lovis Corinth en Max Slevogt uit Duitsland, Anna en Michael Ancher, Peder Severin Krøyer en Viggo Johansen uit Denemarken en de Nederlanders Johan Barthold Jongkind, Jo Koster, Anton Mauve, George Hendrik Breitner, Isaac Israëls en Jan Toorop.
Nooit eerder werd het impressionisme uit deze drie buurlanden op deze manier naast elkaar gebruikt. De tentoonstelling is thematisch vloeiend en belicht onderwerpen die een belangrijke rol spelen binnen het impressionisme: Licht, Op het land, In de stad, In de tuin, Op reis en Winter. De tentoonstelling laat zien hoe het Franse impressionisme zich verspreid heeft over Noord-Europa. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie (Waanders Uitgevers), geschreven door de onservatoren van de drie musea Katrin Hippel (Alkersum/Föhr), Nadja Kehe en Thomas Andratschke (Hannover) en Anne van Lienden (Laren).
Parijs: broedplaats van experiment en vernieuwing
Toen een groep jonge Franse schilders in 1874 in Parijs hun nieuwste werk exposeerde, leverde een kritische recensie op met de geuzennaam ‘Impressionisten’ op. Parijs was vanaf het laatste kwart van de negentiende eeuw de belangrijkste broedplaats van experiment en vernieuwing. Steeds meer vooruitstrevende kunstenaars wilden zich bevrijden van het knellende keurslijf van de Academie. De impressionisten richten zich op een snelle schetsmatige weergave van het licht op een bepaald moment van de dag. Dat deed ze met onderwerpen uit het dagelijks leven, van een intieme huiselijke omgeving tot de moderne stad, maar ook de natuur en vooral de zee.
De doorbraak van het moderne in Duitsland
Het werk van de Franse impressionisten werd vanaf de jaren 1880 dankzij de inzet van een aantal vooruitstrevende kunstcritici, verzamelaars en museumdirecteuren in Duitsland bezocht. Een van hen was Alfred Lichtwark, die in zijn functie was als directeur van de Hamburger Kunsthalle schilderijen aankocht van Courbet, Monet, Manet en Renoir. Lichtwark was op zijn beurt bevriend met de kunstenaar Max Liebermann. Dankzij zijn vele reizen en succesvolle deelname aan de Parijse Salon bouwde Liebermann een groot netwerk op in de kunstwereld en was hij uitstekend op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen die vervolgens ook hun uitwerking had op zijn eigen onderwerpkeuze en schilderstijl. Ook Max Slevogt en Lovis Corinth kenden een mislukte ontwikkeling van een academische achtergrond naar het impressionisme.
Het programma duurt tot ca. 21.00 uur. Voor liefhebbers is er de mogelijkheid tot napraten onder genot van een drankje.
Plaatsen aanvragen
Vul onderstaand aanvraagformulier volledig in. U ontvangt binnen enkele minuten van ons een e-mail, met (betaal) informatie. Check ook even uw spam- of junkmap, soms komt de mail daar terecht. NB: Uw reservering is pas definitief indien u heeft betaald én u onze definitieve bevestiging heeft ontvangen.
Dit evenement is volgeboekt.