Het botanisch werk van Hendrik-Jan Geerars laat niet alleen de technische kant zien, maar ook de diepe verwondering en verbinding die hij voelt voor de natuur. Hij ervaart het werken naast ambachtelijk en technisch ook als artistiek en meditatief.
Een paar elementen die echt naar voren springen in zijn werk:
–De verwondering voor de natuur
Zijn bewondering voor de complexiteit, diversiteit en schoonheid van de natuur is de kern van zijn passie. Dit respect voor de natuur maakt dat hij met zorg en aandacht elk detail wil vastleggen. Het is alsof hij de natuur niet alleen wil weergeven, maar ook begrijpen en waarderen.
– De zoektocht en studie
Het proces is als een ontdekkingsreis: het observeren van planten in al hun vormen, het uitproberen van kleuren, het onderzoeken van toonwaarden en ruimtelijkheid. Dit laat zien hoe botanisch tekenen niet alleen een ambacht is, maar ook een vorm van wetenschap en studie.
–De technische verfijning
Het zorgvuldig samenstellen van een compositie, het gebruik van transparant papier in de ontwerpfase en het bouwen van lagen aquarelverf tonen zijn toewijding en precisie. Het moet voor hem een tekening of schildering blijven, waarmee hij meer doet dan alleen weergeven. Hendrik-Jan voegt een eigen visie, keuzes en interpretaties toe. Die balans tussen nauwkeurigheid en artistieke vrijheid is wat zijn botanisch werk echt bijzonder maakt.
Het is voor hem meer dan alleen een techniek; het is bijna een filosofie. Hij observeert niet alleen, maar neemt deel aan de natuur door haar te bestuderen en vast te leggen. Het is een proces van zien, begrijpen en creëren, dat een diepe verbondenheid met zijn onderwerp toont.
Hendrik-Jan Geerars (Amersfoort 1950) genoot zijn opleiding aan de Akademie voor Beeldende Vorming in Amersfoort (1e graads Handvaardigheid 1976). Hij was buitenland student keramiek aan de Tamagawa Gakuen (Tokyo 1978-79). Zijn hele loopbaan was hij als docent werkzaam aan de Hogeschool van Amsterdam. In 2009 begon hij zich te bekwamen in botanisch tekenen. Hij volgde opleidingen en cursussen bij (inter-)nationale botanisch kunstenaars. Sinds 2019 is hij werkend lid van de Vereniging van Botanisch Kunstenaars Nederland.
Op de tentoonstelling in het Weefhuis “De Natuur Dichtbij” toont hij recent werk en het ogham bomenalfabet, een project waar hij sinds 2007 aan werkt.