14 en 15 september / 13 tot 17 u
“Ik heb het graag over ‘het kleine’ en zoom in op de onderwerpen die bijvoorbeeld de Wadden en de zee in zich dragen; de dingen die je eigenlijk niet meteen ziet zoals schelpen, gapers, pieren en zagers die in de Waddenbodem leven, of het leven dat in en om de zee zit.”
Co van Assema, bekend Zaans kunstenaar schildert inmiddels al ruim 35 jaar. In z’n atelier vind je voorwerpen meegenomen als inspiratiebronnen voor zijn werken: gedroogde zeenaalden en plantjes, schelpen, stenen en stukjes hout door de zee gebracht.
Naast het schilderen van ‘het kleine’ heeft Van Assema periodes waarin hij zich richt op zogenaamde ‘koeienschilderijen’. Koeien en kalveren in de weilanden van Noord Holland. Zowel de ‘koeienschilderijen’ als de schilderijen van ‘het kleine’ zullen te zien zijn tijdens deze expositie.
Gedurende dit weekend is er ook feest in Zaandijk. Zaandijk bestaat 525 jaar en er wordt groot uitgepakt. Co van Assema heeft een van zijn koeienschilderijen ter beschikking gesteld. Dit zal worden verloot ten behoeve van ‘Zaandijk 525’. Loten kosten € 5,-.
Meer info en voor het kopen van loten kunt u terecht op de website van ‘Zaandijk 525’, https://www.zaandijk525.nl/.
‘Bezieling, oprechte bevlogenheid om iets moois te creëren; als je kunstenaar Co van Assema spreekt, dan snap je hoe kunst bedoeld is.’ Co kan nog altijd verwonderd zijn over de dingen die hij ziet. In z’n atelier vind je voorwerpen, ‘souvenirs’ meegenomen als inspiratiebronnen voor zijn werken, gedroogde zeenaalden en plantjes, schelpen, stenen en stukjes hout door de zee gebracht. De gedroogde wilde planten zijn geplakt in zijn schetsboeken en ernaast liggen oude tekeningen uit ‘The Origin of Species’ van Darwin, en van Wallace en van Haeckel. Stukjes ijzer of plastic net met verschillende patronen gevonden op straat of in de natuur, staan uitgestald in de vensterbank.
De verscheidenheid en de raadselachtigheid van levensvormen blijft hem verbazen en zijn een grote inspiratiebron. De mythe en de verbeelding van het leven en het zichtbaar maken van deze ervaring in een abstractie komen als een werkelijkheid over. Het plankton, de weekdieren, schelpdieren en waterplanten, de biodiversiteit is schijnbaar eindeloos. Maar door dit inzoomen op de dingen ziet hij naast de schoonheid ook de kwetsbaarheid van de natuur. Het levendmakend water is als het ware een metafoor geworden waaruit hij zijn schilderkunstige invallen en vergelijkingen opdiept.
Het schilderen van koeien is een terugkerend fenomeen in de carrière van Van Assema. Dit begon in zijn zogenaamde Rietveldperiode, tusssen 1978 en 1983. Ook tijdens een samenwerkingsproject in 2005, dat Van Assema deed met Jan Groenhart, getiteld ‘Kruisbestuiving I’, concentreerde hij zich op het schilderen van vee in het landschap.
In het najaar 2011 en het hele jaar 2012, trok hij eropuit in de omgeving van Krommenie, Terschelling, het Wormer- en Jisperveld, Uitgeest en Spijkerboor en brak er weer een periode aan van het werken naar de natuur. Hij tekende en schilderde een hele veestapel bij elkaar die hij vervolgens exposeerde bij Zinc-exposities in Bergen NH en Galerie Lauswolt in Olterterp, Friesland. Van Assema plaatst op onnavolgbare wijze zijn koeien en kalveren in een lyrische wereld die wij van hem gewend zijn in zijn abstracte werken. Geïsoleerd, bijna zwevend zijn de koeien en kalveren het onderwerp en is het decor van het landschap nauwelijks of niet aanwezig.