
De Tuin is de naam van de 4e expositie van Roos Nieuwenhuijs &
Susan Kelly Meinen.
Na ‘Het lengen der dagen’, ‘Het laatste kwartier’ en ‘Zeebanket’ is nu de tuin aan de beurt als inspiratiebron.
Een viering van de kleurenpracht die de natuur tijdens de opkomende lente tevoorschijn tovert. Terwijl de winter langzaam plaatsmaakt voor warmer weer, ontluiken bloemen, bomen en planten in explosie van levendige tinten die terug te vinden zijn in de sieraden van Roos en in de schilderijen van Susan.
Roos Nieuwenhuijs heeft een eigen collectie van gouden sieraden, ingelegd met edelstenen. Zij volgde de opleiding tot edelsmid aan de Vakschool voor Edelsmeden in Amsterdam.
Haar eerste aanstelling was bij Gassan Diamonds, een specialist met kennis en vakmanschap op het gebied van diamanten, waar zij voor het eerst gefascineerd werd door de diversiteit van diamanten, hun verschillende kleuren en schittering.
Sieraden hadden al sinds haar jeugd een bijzondere aantrekkingskracht op Nieuwenhuijs; vooral de klassieke gouden sieraden uit de 16e en 17e eeuw met veel kleur en edelstenen, parels en email. In haar eigen atelier maakt ze veel in opdracht maar ook ontwerpt zij graag haar eigen sieraden.
Susan Meinen genoot haar opleiding tot grafisch ontwerper aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag, en werkt tegenwoordig als illustrator & printdesigner.
Voor haar eigen werk raakte zij geïnspireerd door de kleuren in de natuur; door de kleuren van bloemen, die fel van kleur zijn om vlinders aan te trekken en door de kleuren van de vlinders die op de bloemen afkomen. De bonte kleuren van dagvlinders, fel en ongemengd, komen bij nacht nog beter tot hun recht.
Voor haar collagetechniek maakte Susan gebruik van gelaagdheid en het experimenteren met restvormen. Door het creëren van papieren stillevens ontstaan onverwachte composities, waar beweging in zit. Door de uiterlijke en specifieke kenmerken van vlinders te vergroten en door de, op een naïeve manier, uitgeknipte kleefklauwtjes, voelsprieten, vleugelvormen en patronen te plaatsen wordt het beeld grafisch en herkenbaar. De eenvoud zorgt voor luchtigheid en tegelijkertijd voor opleving.
